Місто

ПРИЙДЕ ЧАС РОБИТИ ВИСНОВКИ…

Це не весна – це теплотраса взимку (фото з соцмереж)

ГО «ПравозахистПлюс», продовжуючи дослідження ситуації, що склалася з тарифами на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії товариством «НіжинТеплоМережі» споживачам, вважає за необхідне проінформувати жителів міста про те, що надавач послуг за останні п’ять років майже повністю проігнорував необхідність здійснення ним протизатратних заходів із недопущення стрімкого зростання ціни на опалення, яка, як зазначалося раніше, є найвищою в Україні.

ТОВ «НіжинТеплоМережі» протягом вказаного періоду в розвиток орендованого ним комплексу, модернізацію мереж, спрямованих зменшити втрати та підвищити ефективність підприємства, коштів, які можна було б справді назвати інвестиціями, – не вкладало, паразитуючи та використовуючи при цьому на свій розсуд закладені в платежі споживачів необхідні складові. У своєму звіті про виконання заходів інвестиційних програм за 2014-2019 роки керівництво товариства вказало, що з погодженої суми на зазначені цілі в розмірі 11 604,74 тис. грн. фактичне виконання склало лише 1 170,19 тис. грн. Це означає, що різниця між зазначеними сумами була стягнута з отримувачів послуг із опалення та використана надавачем цих послуг не за призначенням. Такими діями ТОВ «НіжинТеплоМережі» не тільки необґрунтовано залучило кошти з громадян міста, а й грубо порушило ч. 6.1 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, якою визначено спеціальний режим використання коштів, передбачених у встановлених тарифах для виконання інвестиційних програм.

Одним словом, гроші забрали, а для того, щоб хоч трохи уповільнити зростання тарифів, нічого не зробили.
З огляду на це, якщо б дійсно політика міської влади була націлена на справедливу ціну на житлово-комунальні послуги, які повинні сплачувати містяни, вбачалось би розумним і доречним, коли б керівництво міста зобов’язало надавачів послуг інвестувати в комунальні системи, якими вони керують, кількість коштів, достатніх для зменшення питомої ваги втрат та витрат, підвищення ефективності та економності споживання ресурсів.

Обсяги інвестиції визначаються, виходячи з технічного стану основних фондів та доцільності запровадження відповідних заходів, а також із урахуванням їх впливу на рівень тарифів. Джерелом фінансування інвестиційної діяльності можуть бути власні фінансові ресурси підприємства, зокрема амортизаційні відрахування, виробничі інвестиції з прибутку, кошти в обсязі, передбаченому в установлених тарифах для виконання вказаних програм, банківські кредити, залучені кошти інвесторів, гранти та бюджетні кошти.

З метою обґрунтування запланованих витрат, які спрямовуються на інвестиції в реконструкцію та модернізацію об’єктів теплопостачання чи об’єктів іншої сфери комунальних послуг, підприємство повинно розробити, затвердити та погодити з міською радою відповідну інвестиційну програму. Ця програма повинна бути сформована відповідно до вимог урядових постанов зі згаданого питання та галузевих наказів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Вона повинна обов’язково містити в собі чіткий план використання коштів, що залучаються для виконання інвестиційної програми, та аналіз впливу вкладених інвестицій на структуру тарифу. До погодження з органом влади проект інвестиційної програми розміщується в ЗМІ за місцем її виконання, щоб люди могли оцінити її доцільність, побачити, наскільки запропоновані заходи призведуть до зниження тарифу або до значного уповільнення темпів його зростання, а також побачити, куди будуть витрачені кошти населення взагалі. Про хід виконання вказаної програми надавач послуг, що її реалізує, повинен у тих же ЗМІ постійно звітувати перед населенням міста.

На жаль, на сьогодні в системі житлово-комунального господарства Ніжина ми бачимо протилежну картину, особливо це стосується дій підприємства з теплопостачання. Згадана структура, використовуючи майно громади, усі покращення, а насправді – поточний ремонт, здійснює за рахунок платежів населення, і винятково лише для того, щоб воно тільки функціонувало. Отримуючи заробіток із фондів, у які фактично нею не інвестовано ні копійки власних чи залучених коштів, використовує те, що існувало задовго до неї та не нею було побудовано.

Чому станом на сьогодні має місце така ситуація, за якої ТОВ «НіжинТеплоМережі» не здійснює модернізацію за власні кошти чи за рахунок залученого капіталу?
Відповідь на це питання криється у відсутності з боку місцевої влади конкретної економічної політики щодо розвитку та управління всією житлово – комунальною сферою міста, яка б включала не тільки координацію діяльності підприємств, а й чітку та прозору програму інвестування за рахунок всіх рівнів бюджету на принципах співфінансування. Орган влади повинен допомагати підприємствам, що надають комунальні послуги, у розробці, захисті та презентації інвестиційних програм на всіх рівнях, де можна розраховувати на отримання фінансового ресурсу на реалізацію вказаних програм.

Також на думку голови ГО «Правозахист Плюс» Анатолія Гунька, давно назріла необхідність провести аудит стосовно виконання умов договору оренди цілісного майнового комплексу, що переданий ТОВ «НіжинТеплоМережі» рішенням міської ради. Слід зважити й на те, що у відповідності до ч.2 р.б. ст.27; ч.2 р.б. ст. 28; ч.2 р.б ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування України», виконавчий комітет міської ради має право розглядати й узгоджувати плани підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності, діяльність яких може викликати негативні соціальні наслідки. Йому також делеговано повноваження на здійснення контролю за дотриманням цін і тарифів та за належною експлуатацією й організацією обслуговування населення підприємствами житлово – комунального господарства міста.

Крім того, згідно Закону України «Про інвестиційну діяльність», на реалізацію інвестиційних проектів може надаватись і держана підтримка. А щоб її отримати, знову ж таки необхідна наполеглива та кваліфікована спільна робота представників влади та самих підприємств-надавачів послуг у цьому напрямку.
Суттєво покращити стан міської системи теплопостачання можна було б і шляхом залучення коштів, які Кабінет Міністрів України своїми рішеннями щорічно виділяє на підготовку комунальної сфери до зими. Так, тільки для підготовки опалювального сезону 2018-2019 рр. на місцях уряд спрямував 12,5 млрд. гривень. Про це на свої сторінці в Фейсбуці нещодавно заявив Прем`єр-міністр України В. Гройсман.

За ці гроші органи місцевої влади повинні були організувати ремонт тепломереж, систем водопостачання, встановлення енергоефективного обладнання тощо. Частина муніципалітетів цим скористалась успішно, інше – ні. Ніжинська влада потрапила до переліку тих, хто не зумів використати названий ресурс (а від цього ж залежить вартість тепла і гарячої води для жителів міста). Зрозуміло, що це непроста, а клопітка робота.

Але ж для чого тоді депутати міської ради своїм рішенням № 5-2/ 2015 від 24.11.2015 року встановили щомісячну надбавку міському голові А.Ліннику в розмірі 75% його посадового окладу за виконання особливо важливої роботи та ще й щомісячну премію в такому ж розмірі ? Адже, судячи з наявних результатів (тарифи в місті – найвищі в Україні), роботу в цьому напрямку, мабуть, місцеве керівництво до розряду особливо важливої не відносить.

Такий висновок випливає й з листа виконавчого комітету міської ради від 22.01.2019 року, у якому вказується, що інвестиційні програми для підприємства ТОВ «НіжинТепоМережі» місцевою владою за останні роки не погоджувались, як і не заслуховувалось саме підприємство з цього приводу.
А натомість вимоги прем`єр-міністра до мерів щодо раціонального та чіткого підходу в плані модернізації опалювальних комплексів для декого залишились поза увагою. На жаль, це стосується й Ніжина.

«Ціни на газ для теплокомуненерго – однакові по всій країні. Але коли ми порівнюємо тарифи на тепло в різних містах України, бачимо велику різницю. Виходить, що ціна на газ – однакова, а люди отримують зовсім різні цифри в своїх платіжках. Вартість тепла, гарячої води зокрема залежить від ефективності роботи місцевої влади. Саме на рівні муніципалітетів вирішується, чи ремонтувати мережі, модернізувати котельні, як мінімізувати втрати. У кожному місті має бути чітка стратегія зменшення споживання газу, щоб люди сплачували справедливі суми за комунальні послуги», – зазначив керівник уряду в своєму зверненні.

Безумовно, опалювальний період 2018 – 2019 рр. уже майже завершується. І завершується він для ніжинців із найвищими тарифами серед всіх українських міст. Шанс отримати кошти з урядових програм на реалізацію інвестиційних заходів у теплопостачальному комплексі міста у вказаному сезоні втрачено. І чи зробить місцева влада з цього висновки, покаже час.

А якщо знову – ні, то, мабуть, прийде час, коли відповідні висновки зробить сама ніжинська громада.

Залишити відповідь